Sukuseura

Ålanderien Sukuseura ry on perustettu 10.9.1994 Lappeenrannassa. Perustavan kokouksen kutsui koolle Terttu Peitsoma Lappeenrannasta. Hän ja hänen sisarensa Sirkka Ahoraita kiinnostuivat värikkään ja persoonallisen ukkinsa Kustaa Ålanderin suvusta ja kutsuivat Ålandereita perustamaan sukuseuraa Lappeenrantaan. Kuudessa lehdessä ollut ilmoitus tuotti tulosta ja 80 henkilöä tuli paikalle. Perustamiskokouksen pöytäkirjassa on 77 henkilöä, joista 10 lasta.

Sukuseuran tarkoituksena on selvittää suvun vaiheita ja historiaa, vaalia suvun perinteitä ja yhdistää yhteenkuuluvuuden tunnetta jäsenten keskuudessa. Jäseneksi voidaan hyväksyä 18 vuotta täyttänyt henkilö, joka isän tai äidin puolelta on sukuun kuuluva tai avioliiton kautta siihen liittynyt.